برجام از عینک قران ونهج البلاغه
? ? ? ? ? ? ? ? ?
? ❌ برجام از عینک قران ونهج البلاغه
✍️آیاتی و روایاتی از قرآن و نهج البلاغه برای #برجام
بعید می دانم آیات و روایات زیر نیاز به تفسیر و توضیح خاصی داشته باشند. کافی است این توصیه ها و دستورات قرآن و نهج البلاغه را نه فقط برای 1400 سال قبل، بلکه راه حلی برای مسائل امروزمان هم بدانیم.
? عدم #خوش_بینی به اظهار دوستی و لبخند دشمن
? امیرالمؤمنین(ع): «فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قَارَبَ لِیَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِی ذَلِکَ حُسْنَ الظَّنِّ؛ گاه دشمن نزدیک مىشود تا غافلگیر کند؛ پس دوراندیش باش و خوشبینى خود را متّهم کن.» (نهج البلاغه؛ نامه53)
? #هسته_ای_بهانه_است
? «وَ لَنْ تَرْضى عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لا النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ؛ هرگز (دشمنان) یهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواسته هاى آنها شوى، و) از آیین آنان پیروى کنى.»(بقره/120)
? چه کسانی در #دوستی_با_دشمن اشتیاق دارند؟
? «فَتَرَى الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یُسارِعُونَ فِیهِمْ؛ پس #مریض_دلان را مى بینى که در (دوستى با آنان)، بر یکدیگر پیشى مى گیرند.» (مائده: 52)
? #ترس، اصلی ترین عامل برای اظهار دوستی و مذاکره با دشمن
? (ادامه آیه قبل) «یَقُولُونَ نَخْشى أَنْ تُصِیبَنا دائِرَةٌ؛ (مریض دلان) مى گویند: مى ترسیم حادثهاى براى ما اتفاق بیفتد (و نیاز به کمک آنها داشته باشیم!)» (مائده: 52)
? بهره بردن از تجربیات
امیرالمومنین(ع):(والعَقلُ حفظ التجارب)عقل،حفظ ونگهداری تجربه هاست (نهج البلاغه:نامه 31)
? فرصت دادن ولیّ مسلمین به مردم و خواصّ، برای پی بردن به اشتباهشان در اعتماد به دشمن
? امیرالمؤمنین (ع): «فَإِنَّمَا فَعَلْتُ ذَلِکَ لِیَتَبَیَّنَ الْجَاهِلُ وَ یَتَثَبَّتَ الْعَالِمُ؛ من این کار (پذیرش اجباری حکمیّت و تعیین مدّت زمانی برای آن) را کردم تا نادان خطاى خود را (در اعتماد به دشمن) بشناسد، و دانا بر عقیده خود استوار بماند.» (نهج البلاغه؛ خطبه125)
? درصورت انجام توافق، متن پیمان نباید #تفسیر_پذیر باشد
? امیرالمؤمنین(ع): «وَ لَا تَعْقِدْ عَقْداً تُجَوِّزُ فِیهِ الْعِلَلَ وَ لَا تُعَوِّلَنَّ عَلَى لَحْنِ قَوْلٍ بَعْدَ التَّأْکِیدِ وَ التَّوْثِقَةِ؛ هرگز (با دشمن) پیمانى را مبند که در تعبیرات آن جاى گفتگو و بهانه جویی باقى بماند، و بعد از تأکید و عبارات محکم، عبارات سست و قابل توجیه بکار مبر (که اثر آن را خنثى می کند).» (نهج البلاغه؛ نامه53)
? #بد_عهدی همیشگی دشمن
? «کَیْفَ وَ إِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْکُمْ لا یَرْقُبُوا فِیکُمْ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً یُرْضُونَکُمْ بِأَفْواهِهِمْ وَ تَأْبى قُلُوبُهُمْ وَ أَکْثَرُهُمْ فاسِقُونَ؛ چگونه (پیمان مشرکان ارزش دارد)، در حالى که اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خویشاوندى با شما را مى کنند، و نه پیمان را؟! شما را با زبان خود خشنود مى کنند، ولى دلهایشان ابا دارد؛ و بیشتر آنها فرمانبردار نیستند!» (توبه: 8)
? «وَ إِنْ نَکَثُوا أَیْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِی دِینِکُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ؛ و اگر پیمانهاى خود را پس از عهد خویش بشکنند، و آیین شما را مورد طعن قرار دهند، با پیشوایان کفر پیکار کنید؛ که آنها پای بند هیچ پیمانى نیستند؛ شاید (با شدّت عمل) دست بردارند!» (توبه: 12)
? با بدعهدی دشمن چه باید کرد؟
? «فَمَا اسْتَقامُوا لَکُمْ فَاسْتَقِیمُوا لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ؛ تا زمانى که در برابر شما (به پیمانشان) وفادار باشند، شما نیز وفادارى کنید، که خداوند پرهیزگاران را دوست دارد!» (توبه: 7)
? «وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلى سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ الْخائِنِینَ؛ و هرگاه (با ظهور نشانههایى،) از خیانت گروهى بیم داشته باشى (که عهد خود را شکسته، حمله غافلگیرانه کنند)، بطور عادلانه به آنها اعلام کن که پیمانشان لغو شده است؛ زیرا خداوند، خائنان را دوست نمى دارد!» (انفال: 58)